پیش بینی نوروپاتی دیابتی با استفاده از اسکن جدید چشمی

23 ژانویه 2015 -  در یک مطالعه جدید محققان توانستند با استفاده از یک تکنیک اسکن چشمی به نام CCMیا کانفوکال میکروسکوپی قرنیه، نوروپاتی محیطی را در مراحل ابتدایی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 پیش بینی کنند.

روش کانفوکال میکروسکوپی قرنیه چیست؟

CCMیک تکنیک بالینی است که در آن ساختار و الیاف عصب قرنیه با استفاده از میکروسکوپ کانفوکال قرنیه توسط لیزر اسکن می­شود. قبلاً از روش CCMبرای ارزیابی نوروپاتی دیابتی محیطی و نوروپاتی در افراد مبتلا به پیش دیابت استفاده شده است.

در این تحقیق که توسط دانشگاه فن­آوری کوئیزلند در استرالیا انجام گردید، 90 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 که به نوروپاتی مبتلا نبودند، شرکت داشتند. دانشمندان با بررسی این افراد در یک دوره چهارساله دریافتند حساسیت این روش 63 درصد و تشخیص اختصاصی نوروپاتی محیطی دیابتی با این روش 74 درصد است. در این تحقیق ابتدا از 101 بیمار 14 تا 80 ساله مبتلا به دیابت نوع 1 که به نوروپاتی محیطی مبتلا نبودند، ثبت نام گردید. از این افراد 90 نفر به مدت 4 سال ارزیابی شدند و در 16 درصد از این افراد در طی این مدت نوروپاتی محیطی دیابتی تشخیص داده شد.

به گفته دکتر Malikاز کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک و قطر: این یک مطالعه بسیار مهم است در این تحقیق برای اولین بار مشخص گردید که از روش CCMمی­توان برای پیش بینی ابتلا به نوروپاتی محیطی استفاده کرد.

دکتر Malikمی­گوید: ما می­توانیم از این روش به عنوان یک ابزار غربالگری برای نوروپاتی محیطی دیابتی استفاده کنیم، این ابزار بسیار شبیه به ابزار غربالگری برای رتینوپاتی و میکروآلبومینوری برای تشخیص نفروپاتی در مراحل ابتدایی است. اطلاعات بدست آمده نشان می­دهد در مراحل بسیار ابتدایی نوروپاتی، اختلالاتی در ساختمان و فیبرهای عصبی قرنیه مشاهده می­شود که حتی در بیمارانی که به رتینوپاتی یا میکروآلبومینوری مبتلا نیستند، قابل تشخیص می باشد. با این حال محققان می­گویند زمان زیادی تا استفاده از این روش به عنوان ابزاری برای غربالگری باقی است، زیرا هنوز نرم افزار استفاده از آن در همه کلینیک ها موجود نیست.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/diabetic-neuropathy-predicted-using-new-eye-scan-97471805.html